Tabela wymiarów bram garażowych Hörmann 2025
Nie ma co ukrywać, wybór odpowiedniej bramy garażowej potrafi przyprawić o zawrót głowy. To nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim dopasowania technicznego, które gwarantuje bezproblemowe użytkowanie przez lata. Kluczem do sukcesu jest precyzyjna wiedza o dostępnych rozwiązaniach i ich wymaganiach montażowych. Dlatego właśnie tak istotna jest Tabela wymiarów bram garażowych Hörmann, stanowiąca kompendium wiedzy o standardowych i niestandardowych możliwościach, które oferuje jeden z wiodących producentów na rynku, pomagając znaleźć idealne "ubranie" dla Twojego garażu.

Analizując popularne wybory inwestorów na przestrzeni ostatnich kilku lat, można zauważyć pewne dominujące trendy, ściśle powiązane z charakterystyką montażową poszczególnych typów bram. Podczas gdy bramy segmentowe zyskują na popularności dzięki elastyczności wymiarowej i efektywnemu wykorzystaniu przestrzeni wewnątrz garażu, bramy uchylne wciąż znajdują amatorów ceniących ich sprawdzoną konstrukcję i często niższą barierę wejściową kosztową. Z kolei rozwiązania takie jak bramy rolowane czy podsufitowe, choć może mniej powszechne w budownictwie jednorodzinnym w standardowych konfiguracjach, stają się niezastąpione w specyficznych sytuacjach, gdzie tradycyjne wymiary montażowe są problematyczne, na przykład przy bardzo niskim nadprożu.
Typ Bramy | Minimalne Nadproże (przykładowo cm) | Minimalny Węgarek (przykładowo cm) | Orientacyjna redukcja światła przejazdu wszerz (przykładowo cm) | Orientacyjna redukcja światła przejazdu wzwyż (przykładowo cm) |
---|---|---|---|---|
Segmentowa | > 21 (standard), > 10 (niski nadproże) | > 10 | 0 - 1 (uszczelki) | ~ 5 - 10 (dolny panel w pozycji otwartej) |
Uchylna | > 8 (w zależności od systemu sprężyn) | > 6 | ~ 10 - 15 (grubość ościeżnicy) | 0 - 5 (stopery/elementy ramy) |
Rolowana | > 30 (nawojowy wał z skrzynką) | > 10 (prowadnice) | 0 - 1 (uszczelki) | ~ 30 - 35 (wysokość skrzynki nawojowej) |
Podsufitowa | > 8 - 10 (na pakiet paneli) | > 10 (prowadnice) | 0 - 1 (uszczelki) | ~ 8 - 10 (wysokość pakietu paneli w pozycji otwartej) |
To zestawienie podstawowych parametrów rzuca światło na to, jak diametralnie różnią się wymagania instalacyjne poszczególnych systemów bramowych. Każdy centymetr węgarka czy nadproża ma znaczenie, decydując o tym, czy dany typ bramy w ogóle będzie mógł zostać zainstalowany, czy będzie wymagał specjalnych, droższych rozwiązań systemowych, czy też w najgorszym wypadku – czy konieczne okażą się kosztowne przeróbki budowlane otworu garażowego. Zrozumienie tych zależności na wczesnym etapie planowania jest nie tylko mądre, ale i ratujące portfel przed niepotrzebnymi wydatkami i frustracją. To właśnie niuanse wymiarowania przesądzają o tym, czy garaż będzie funkcjonalny i estetycznie wpasowany w bryłę budynku, czy też będzie sprawiał ciągłe problemy.
Wymiary bram segmentowych Hörmann i ich specyfika
W świecie bram garażowych, systemy segmentowe są niczym kameleon – potrafią wpasować się w zaskakująco wiele scenariuszy montażowych, a ich wymiary bram segmentowych Hörmann charakteryzuje niezwykła elastyczność. Podstawową zaletą, która wyróżnia bramy segmentowe na tle konkurencji, jest sposób ich otwierania. Poruszają się w pionie, chowając się tuż pod sufitem, co oznacza, że niemal w ogóle nie zabierają cennego miejsca ani przed garażem, ani wewnątrz, bezpośrednio przy samym otworze wjazdowym.
Ta unikalna konstrukcja ma bezpośrednie przełożenie na funkcjonalność. Brak skrzydła wychodzącego na zewnątrz podczas otwierania pozwala na parkowanie samochodu dosłownie tuż przed bramą, co w przypadku działek z krótkim podjazdem jest błogosławieństwem. Co więcej, dzięki systemowi prowadnic i paneli, brama segmentowa może być zainstalowana w otworze garażowym o niemal dowolnym kształcie – prostokątnym, ze ściętymi narożnikami, czy z łukiem. To daje swobodę projektową i techniczną, często ratującą sytuację w już istniejących budynkach.
Aspektem często podkreślanym jest również możliwość uzyskania większego światła przejazdu w porównaniu do bram uchylnych. Podczas gdy brama uchylna zawsze będzie wymagała zastosowania ramy montowanej w otworze, zmniejszającej jego szerokość, bramy segmentowe można często montować za otworem (na tzw. murze), co pozwala zachować pełną szerokość wnęki konstrukcyjnej jako światło przejazdu, ograniczając je jedynie uszczelkami. W praktyce, oznacza to, że samochód o szerokości bliskiej szerokości otworu wjedzie do garażu wyposażonego w bramę segmentową, podczas gdy w przypadku bramy uchylnej mógłby mieć z tym problem.
Hörmann oferuje bramy segmentowe w szerokiej gamie wymiarów standardowych, ale prawdziwa siła tkwi w możliwościach wykonania na wymiar. Standardowe szerokości wahają się typowo od 2500 mm do nawet 5500 mm, a wysokości od 2125 mm do 3000 mm, często z możliwością dokładniejszego dopasowania co centymetr. Ta modularność i dostępne warianty wymiarowe sprawiają, że producenci są w stanie dostarczyć bramę pasującą do zdecydowanej większości istniejących czy nowo projektowanych otworów.
Parametry takie jak minimalne nadproże (przestrzeń nad otworem) i węgarki (przestrzeń po bokach otworu) są kluczowe dla montażu bram segmentowych. Wymagania standardowe to zazwyczaj około 210 mm dla nadproża i 100 mm dla węgarków. Jeśli jednak miejsca jest mniej, Hörmann oferuje systemy nisko montowane (low-headroom track systems), które potrafią działać już przy nadprożu o wysokości zaledwie około 100-115 mm. To rozwiązanie bywa bezcenne w przypadku garaży z bardzo niskim sufitem, podciągami stropowymi czy instalacjami technicznymi ograniczającymi przestrzeń górną.
Kolejnym technicznym niuansem, który ma wpływ na wymiarowanie i dobór systemu, jest rodzaj sprężyn równoważących ciężar bramy. Dla mniejszych i lżejszych bram stosuje się często sprężyny naciągowe montowane w prowadnicach pionowych. Zajmują one niewiele miejsca. W przypadku większych i cięższych bram, a także tych intensywniej eksploatowanych (np. z wyższym deklarowanym cyklem życia), wykorzystuje się system sprężyn skrętnych montowanych na wale tuż nad otworem lub z tyłu garażu (przy nadprożu obniżonym/standardowym lub pod sufitem). Choć wał skrętny wymaga zazwyczaj nieco więcej przestrzeni nad otworem, jest bardziej wytrzymały i precyzyjny w działaniu.
Izolacyjność termiczna to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnych oszczędności na ogrzewaniu garażu (jeśli jest ogrzewany) lub przylegających pomieszczeń. Panele segmentowe Hörmann mają standardowo grubość 42 mm, wypełnione pianką PU, co zapewnia bardzo dobre parametry izolacyjne. Dla ekstremalnie wymagających aplikacji (np. garaże w domach pasywnych) dostępne są nawet grubsze panele, co jeszcze bardziej poprawia izolacyjność. Wartość współczynnika przenikania ciepła (U) dla kompletnej bramy o standardowym rozmiarze (np. 5000x2125 mm) może wynosić poniżej 1,0 W/(m²·K), co jest wynikiem porównywalnym z dobrze izolowaną ścianą.
Wytrzymałość bramy, określana m.in. liczbą cykli otwarcia/zamknięcia, to kolejny parametr techniczny. Standardowe systemy sprężyn naciągowych są zazwyczaj przewidziane na 15 000 cykli, podczas gdy sprężyny skrętne mogą oferować 25 000 cykli w standardzie, a w wariantach profesjonalnych nawet 50 000 czy 100 000 cykli. Dobór systemu sprężyn zależy więc nie tylko od wymiaru i ciężaru bramy, ale także od przewidywanej intensywności użytkowania.
Koszty bram segmentowych są zróżnicowane. Brama o standardowych wymiarach w podstawowym kolorze i wykończeniu, ze sprężynami naciągowymi, może być relatywnie przystępna cenowo. Jednak wszelkie niestandardowe wymiary, kolory z palety RAL, panele o nietypowym wykończeniu (np. Decograin imitujący drewno), system sprężyn skrętnych o zwiększonej żywotności, okna, drzwi serwisowe w skrzydle czy napęd elektryczny, znacząco podnoszą cenę. Inwestycja w bramę segmentową na wymiar może kosztować od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od stopnia skomplikowania i personalizacji.
Podsumowując tę dawkę konkretów: bramy segmentowe Hörmann to rozwiązania o dużej wszechstronności wymiarowej i adaptacyjności do specyficznych warunków montażowych. Kluczowe jest jednak precyzyjne zmierzenie otworu i określenie dostępnej przestrzeni na nadproże i węgarki, ponieważ te parametry w połączeniu z ciężarem i rozmiarem bramy determinują wybór odpowiedniego systemu prowadnic i sprężyn. Prawidłowe wymiarowanie bramy segmentowej to fundament jej bezawaryjnej pracy i pełnego wykorzystania potencjału drzemiącego w tej technologii.
Wymiary bram uchylnych Hörmann – co warto wiedzieć?
Wbrew pozorom, choć świat idzie w kierunku rozwiązań segmentowych, bramy uchylne Hörmann nadal stanowią istotny segment rynku. Są jak solidny, sprawdzony wół roboczy – może nie najszybszy czy najbardziej nowoczesny, ale niezawodny i prosty w obsłudze. Ich kluczową cechą, która bezpośrednio wpływa na wymiarowanie i sposób użytkowania, jest mechanizm otwierania: całe skrzydło bramy uchylnej unosi się i wysuwa na zewnątrz przed wjazdem do garażu, a następnie chowa częściowo pod sufitem.
Ta dynamika ruchu skrzydła oznacza jedno: potrzebujesz sporo wolnego miejsca na podjeździe tuż przed bramą. Minimalny "swing clearance", czyli przestrzeń niezbędna do pełnego otwarcia bramy, wynosi zazwyczaj od 2,5 do nawet ponad 3 metrów, w zależności od wysokości bramy. Zapomnij o parkowaniu drugiego samochodu na samym wjeździe do garażu, jeśli masz bramę uchylną. To podstawowe ograniczenie wymiarowe, którego nie da się obejść.
Trwałość i niezawodność działania bram uchylnych wynikają w dużej mierze z ich nieskomplikowanej konstrukcji. Skrzydło bramy jest zazwyczaj wykonane z pojedynczego panelu blachy stalowej (często usztywnionego lub wypełnionego, ale to wciąż jedna duża powierzchnia), a za równoważenie jej ciężaru odpowiada zazwyczaj system ramion dźwigniowych ze sprężynami (najczęściej sprężynami naciągowymi) umieszczonymi po bokach ramy. Ta prostota minimalizuje ryzyko awarii złożonych elementów.
Montaż bram uchylnych Hörmann odbywa się zazwyczaj za pomocą solidnej ościeżnicy stalowej, która jest kotwiona do muru wewnątrz otworu garażowego lub za nim. To właśnie wymiary i geometria tej ościeżnicy mają kluczowe znaczenie dla ostatecznego światła przejazdu. Ościeżnica bramy uchylnej "zabiera" część szerokości i wysokości otworu konstrukcyjnego. Redukcja światła przejazdu na szerokość może wynieść od około 10 cm do nawet 15 cm w stosunku do szerokości otworu, a na wysokość od 0 do kilku centymetrów (w zależności od umiejscowienia górnego profilu ramy).
Przy wyborze bramy uchylnej należy dokładnie zmierzyć szerokość i wysokość otworu konstrukcyjnego, ale pamiętać, że to właśnie rama bramy będzie ograniczała rzeczywiste światło przejazdu. Dlatego zawsze warto sprawdzić w specyfikacji producenta, jakie jest gwarantowane światło przejazdu dla danego wymiaru nominalnego bramy. Czasem lepiej wybrać nieco większy wymiar nominalny bramy, aby uzyskać wystarczające światło przejazdu dla większych pojazdów.
Standardowe wymiary bram uchylnych obejmują szerokości od 2375 mm do 3000 mm i wysokości od 2000 mm do 2500 mm. Podobnie jak w przypadku bram segmentowych, Hörmann oferuje bramy uchylne w różnych wariantach wymiarowych, ale możliwości niestandardowe są często bardziej ograniczone w porównaniu do bram segmentowych, zwłaszcza jeśli chodzi o bardzo nietypowe rozmiary czy kształty otworów. Wynika to z konstrukcji pojedynczego skrzydła – jego produkcja w niestandardowych wymiarach może być bardziej skomplikowana i kosztowna.
Bezpieczeństwo obsługi to kolejny ważny aspekt. Bramy uchylne Hörmann wyposażone są w szereg zabezpieczeń, takich jak np. osłony sprężyn zapobiegające przypadkowemu przytrzaśnięciu palców, specjalne kształty ramion zapobiegające zakleszczeniu czy zabezpieczenia przed opadnięciem skrzydła w przypadku awarii sprężyny. Mimo prostoty mechanizmu, nowoczesne bramy uchylne spełniają rygorystyczne normy bezpieczeństwa.
Możliwość indywidualnego zaprojektowania wyglądu to kolejny atut, choć znów – często w ramach gotowych wzorów. Dostępne są różne przetłoczenia blachy (pionowe, poziome), kasety, a także możliwość wykonania bramy z poszyciem drewnianym lub panelami z wypełnieniem dopasowanym np. do stylistyki drzwi wejściowych. Wbrew pozorom, bramę uchylną można estetycznie dopasować do wielu typów budynków.
Izolacyjność cieplna bram uchylnych jest zazwyczaj niższa niż w przypadku bram segmentowych z grubymi panelami. Pojedyncze skrzydło blaszane, nawet usztywnione czy częściowo wypełnione, nie zapewnia tak dobrej bariery termicznej. Dlatego, jeśli garaż jest integralną, ogrzewaną częścią domu, brama uchylna może nie być optymalnym wyborem z punktu widzenia efektywności energetycznej. Współczynnik U dla standardowej bramy uchylnej może wynosić około 5 W/(m²·K), co jest znacznie wyższą wartością (czyli gorszą izolacyjnością) niż dla bram segmentowych.
Koszty zakupu i montażu bram uchylnych są często (ale nie zawsze!) niższe niż bram segmentowych o porównywalnej szerokości. Jest to związane ze wspomnianą prostotą konstrukcji. Standardowa brama uchylna o typowych wymiarach to zazwyczaj wydatek kilku tysięcy złotych. Cena rośnie oczywiście w przypadku wyboru lepszych materiałów, wykończeń, czy zastosowania napędu elektrycznego (choć napęd do bramy uchylnej jest prostszy niż do segmentowej).
Reasumując, brama uchylna to dobry wybór, gdy priorytetem jest prosta, sprawdzona konstrukcja i niższy koszt, a jednocześnie dysponujemy wystarczającą przestrzenią na podjeździe do jej swobodnego otwierania. Kluczowe przy wymiarowaniu jest uwzględnienie nie tylko wymiarów otworu, ale przede wszystkim redukcji światła przejazdu przez ramę bramy oraz zapewnienie wystarczającej przestrzeni przed garażem na ruch skrzydła. Choć technologicznie ustępuje bramom segmentowym w zakresie izolacji i elastyczności wymiarowej, wciąż ma swoje ugruntowane miejsce na rynku.
Wymiary bram rolowanych i podsufitowych Hörmann
Gdy mowa o maksymalizacji przestrzeni i radzeniu sobie z wyzwaniami architektonicznymi, bramy rolowane i podsufitowe Hörmann wkraczają na scenę jako specjaliści od "trudnych przypadków". Te dwa typy bram, choć różnią się mechanizmem działania, mają wspólną kluczową zaletę: pozwalają na zachowanie maksymalnej ilości wolnej przestrzeni wewnątrz garażu i efektywne wykorzystanie światła otworu.
Brama rolowana działa na zasadzie podobnej do rolety okiennej, tylko w znacznie większej skali. Skrzydło bramy, składające się z aluminiowych (zazwyczaj) profili, nawija się na wał umieszczony nad otworem, najczęściej schowany w estetycznej skrzynce. Ten system oznacza, że pod sufitem garażu nie ma żadnych prowadnic poziomych ani elementów zajmujących przestrzeń – cała przestrzeń sufitowa pozostaje wolna. To idealne rozwiązanie, jeśli masz w garażu wysoki samochód, np. dostawczy, albo planujesz zainstalować pod sufitem regały, oświetlenie, czy np. platformę do przechowywania rowerów.
Z kolei brama podsufitowa (znana też jako brama segmentowa podsufitowa lub sekcyjna boczna, choć to nazewnictwo bywa mylące, mówimy tu o typie Berry z pojedynczym skrzydłem łamanym) porusza się pod sufitem na prowadnicach poziomych, ale nie nawija się na wał. Jej działanie polega na załamywaniu się i przesuwaniu w poziomie pod sufitem lub wzdłuż ściany bocznej (typ boczny). W kontekście typowej bramy podsufitowej rozumianej jako rozwiązanie z minimalnym nadprożem, panele tej bramy składają się pod sufitem tworząc relatywnie niski pakiet. W odróżnieniu od bramy segmentowej, która potrzebuje pewnej wysokości nadproża na system sprężyn i wału (lub sprężyn naciągowych), brama podsufitowa jest projektowana z myślą o garażach z bardzo niskim nadprożem, gdzie brakuje miejsca na tradycyjne prowadnice i sprężyny.
Wymiary standardowe bram rolowanych są szerokie i obejmują zazwyczaj szerokości od 2500 mm do 5000 mm, z możliwością wykonania na wymiar, często co do milimetra. Kluczowymi wymiarami montażowymi dla bramy rolowanej są: szerokość otworu, wysokość otworu oraz dostępna przestrzeń nad otworem na montaż skrzynki nawojowej (typowa wysokość skrzynki to około 30-36 cm, w zależności od wysokości bramy i producenta) oraz po bokach na montaż prowadnic pionowych (wymagany węgarek to zazwyczaj minimum 10-12 cm z każdej strony). Wysokość skrzynki nawojowej bezpośrednio wpływa na światło przejazdu w pionie – po otwarciu bramy, to właśnie dolna krawędź skrzynki staje się nową górną granicą światła przejazdu.
Bramy podsufitowe, skoncentrowane na minimalnym nadprożu, mają zazwyczaj jeszcze niższe wymagania w tym obszarze niż bramy segmentowe nisko montowane. Często wystarcza nadproże o wysokości 8-10 cm, a czasem nawet mniej, w zależności od konkretnego systemu. W tym przypadku to nie wysokość nadproża na wał jest problemem (go tam nie ma), a jedynie przestrzeń na mocowanie prowadnic i ewentualny napęd. Szerokość otworu jest standardowa, a wymagany węgarek wynosi również zazwyczaj minimum 10 cm. Brama podsufitowa, po otwarciu, tworzy pakiet paneli o wysokości około 8-10 cm (dla typowej grubości panelu) przylegający do sufitu. Ten pakiet redukuje światło przejazdu wzwyż o tę właśnie wartość.
Rolowane bramy Hörmann często dostarczane są w komplecie z napędem elektrycznym, który jest zazwyczaj zintegrowany z wałem nawojowym, co dodatkowo oszczędza miejsce i ułatwia instalację. Napęd ten charakteryzuje się wysoką niezawodnością i komfortem użytkowania. Obsługa manualna bramy rolowanej bez napędu jest możliwa, ale z uwagi na ciężar i system nawijania jest mniej wygodna niż np. obsługa manualna bramy segmentowej czy uchylnej. Bramy podsufitowe również są zazwyczaj wyposażone w napęd, chociaż z uwagi na system łamanych paneli, ich masa bywa nieco niższa niż w przypadku porównywalnych bram rolowanych czy segmentowych.
Izolacyjność cieplna bram rolowanych wykonanych z profili aluminiowych wypełnionych pianką PU jest lepsza niż bram uchylnych, ale często niższa niż standardowych bram segmentowych z paneli 42 mm. Wynika to z mniejszej grubości profili (często 15-20 mm) oraz większej liczby połączeń między profilami. Bramy podsufitowe, wykorzystujące szersze panele (np. o grubości 20-30 mm), mogą oferować lepszą izolacyjność niż rolowane, choć zazwyczaj wciąż ustępują bramom segmentowym. Wybór między nimi zależy od priorytetów – maksymalna oszczędność miejsca pod sufitem (rolowana) kontra minimalne wymagania na nadproże (podsufitowa) i nieco lepsza izolacja.
Koszty bram rolowanych i podsufitowych są zazwyczaj porównywalne z bramami segmentowymi średniej klasy lub wyższe. Specyfika konstrukcji, materiały (aluminium w rolowanych, specjalne prowadnice), a także zazwyczaj obligatoryjny napęd elektryczny, wpływają na ich cenę. Bramy rolowane standardowych wymiarów mogą kosztować od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, w zależności od wykończenia, koloru i wyposażenia dodatkowego.
Podsumowując, bramy rolowane i podsufitowe to rozwiązania niszowe w pozytywnym znaczeniu tego słowa – idealne do specyficznych zastosowań. Rolowana brama to mistrz oszczędzania przestrzeni pod sufitem, ale wymaga sporo miejsca na skrzynkę nawojową nad otworem i odpowiednich węgarków. Brama podsufitowa jest ratunkiem w garażach z ekstremalnie niskim nadprożem, ale redukuje światło przejazdu wzwyż o wysokość złożonego pakietu paneli. Kluczowe przy wyborze i wymiarowaniu jest zrozumienie tych kompromisów i precyzyjne sprawdzenie, czy dostępne wymiary garażu spełniają specyficzne wymagania montażowe tych systemów.
Jak prawidłowo zmierzyć otwór garażowy pod bramę Hörmann?
"Kto mierzy raz, mierzy dwa razy" – to stare powiedzenie nabiera nowego znaczenia w kontekście wymiarowania otworu garażowego pod nową bramę Hörmann. Precyzyjny pomiar to absolutna podstawa; błąd na tym etapie może skończyć się poważnymi problemami, od konieczności kosztownych przeróbek budowlanych, po niemożność prawidłowego zamontowania wybranej bramy, a w najgorszym razie – jej zakupu bez możliwości zwrotu czy wymiany. Zapamiętaj, że podajesz wymiary konstrukcyjne otworu, a producent bramy na ich podstawie dobierze odpowiedni rozmiar bramy i system montażowy.
Przed przystąpieniem do pomiarów, upewnij się, że otwór garażowy jest gotowy: ściany i nadproże powinny być wykończone (otykowane, ewentualnie pomalowane), a posadzka na poziomie docelowym. Usuń wszelkie przeszkody w obrębie otworu i miejsca przyszłego montażu: starą bramę (jeśli jest), oświetlenie, instalacje, gruz. Potrzebujesz też kilku narzędzi: porządnej miarki zwijanej (najlepiej 5-metrowej lub dłuższej), poziomicy, kątownika (opcjonalnie, do sprawdzenia prostych kątów), ołówka i notatnika. Pomiarów dokonuj zawsze po wewnętrznej stronie garażu.
Pierwszy kluczowy wymiar to szerokość otworu. Zmierz ją w trzech punktach: u dołu (na wysokości posadzki), w połowie wysokości oraz u góry (pod nadprożem). Zanotuj wszystkie trzy wyniki. Najważniejsza dla zamówienia bramy jest najmniejsza zmierzona szerokość – to ona określa maksymalną szerokość światła przejazdu, którą można uzyskać w danym otworze bez kucia ścian. Niech to będzie Twoja szerokość nominalna otworu.
Drugim krytycznym wymiarem jest wysokość otworu. Zmierz ją również w trzech miejscach: przy lewym węgarku, w połowie szerokości otworu oraz przy prawym węgarku. Zanotuj wyniki. Podobnie jak przy szerokości, najważniejsza jest najmniejsza zmierzona wysokość – to ona staje się nominalną wysokością otworu. Upewnij się, że posadzka pod otworem jest na docelowym poziomie, ponieważ wszelkie progi czy uskoki mogą zmniejszyć rzeczywistą wysokość przejazdu.
Teraz czas na przestrzeń nad otworem, czyli nadproże. Zmierz odległość od górnej krawędzi otworu konstrukcyjnego do spodu najbliższej przeszkody pod sufitem. Może to być strop, podciąg, rury, belki stropowe, oświetlenie – cokolwiek, co ogranicza wolną przestrzeń w pionie nad otworem. Zmierz tę odległość w kilku punktach na szerokości otworu. Najważniejsza jest najmniejsza zmierzona odległość nadproża – to ona określa minimalną wysokość nadproża, którą dysponujesz dla montażu bramy i jej mechanizmów. Upewnij się, że ta przestrzeń jest wolna na całej szerokości otworu plus ewentualne wymagane węgarki górne.
Kolejne w kolejce są węgarki – przestrzenie po bokach otworu. Zmierz odległość od lewej krawędzi otworu konstrukcyjnego do najbliższej pionowej przeszkody na ścianie bocznej. Może to być ściana boczna garażu, rura, słup, instalacja elektryczna. Zrób to samo po prawej stronie otworu. Węgarki należy zmierzyć na całej wysokości otworu – od posadzki aż po sufit. Najważniejsza jest najmniejsza zmierzona szerokość węgarka po lewej i najmniejsza zmierzona szerokość węgarka po prawej stronie. Te wymiary są krytyczne, ponieważ węgarki to miejsce, gdzie montuje się pionowe prowadnice bramy, sprężyny naciągowe czy inne elementy konstrukcyjne systemu bramowego.
Nie zapomnij o głębokości garażu! Zmierz odległość od otworu do ściany tylnej. Pomiaru dokonaj na wysokości montażu przyszłych prowadnic poziomych, czyli zazwyczaj około 20-30 cm poniżej sufitu (dla bram segmentowych) oraz na wysokości samej posadzki. Zanotuj minimalną dostępną głębokość bez przeszkód. Ten wymiar jest niezwykle ważny dla bram segmentowych i podsufitowych, których prowadnice i panele chowają się pod sufitem lub wzdłuż ściany. Upewnij się, że na całej długości tej głębokości pod sufitem nie ma żadnych lamp, rur, belek czy innych elementów, które mogłyby kolidować z ruchem bramy.
Dodatkowo warto sprawdzić pionowość i poziomowość ścian oraz nadproża za pomocą poziomicy. Czy otwór jest idealnym prostokątem, czy może ściany lekko "pływają"? Czy posadzka jest idealnie pozioma? Wszelkie nierówności czy odchyły od pionu/poziomu mogą wymagać zastosowania specjalnych podkładek montażowych lub listew wyrównujących, co może mieć marginalny wpływ na wymagane minimalne przestrzenie montażowe (węgarki, nadproże).
Zanotuj wszystkie te wymiary dokładnie i przejrzyście: Szerokość (min.), Wysokość (min.), Nadproże (min.), Węgarek Lewy (min.), Węgarek Prawy (min.), Głębokość Garażu (min.). Pamiętaj, że producent bramy, mając te dane, dobierze optymalny wymiar bramy, system prowadnic i sprężyn. Nigdy nie zaokrąglaj wymiarów "na oko" i zawsze podawaj najmniejsze wartości, jakie zmierzyłeś. Precyzja na tym etapie to inwestycja w spokój ducha i prawidłowe działanie Twojej nowej bramy garażowej.
Kluczowe pojęcia przy wymiarowaniu bram garażowych: światło przejazdu, nadproże, węgarki
Rozmawiając o wymiarowaniu bram garażowych, wkraczamy na terytorium specyficznego słownictwa technicznego. Zrozumienie trzech fundamentalnych pojęć – światło przejazdu, nadproże, i węgarki – jest absolutnie kluczowe. Ignorowanie ich to prosta droga do problemów podczas montażu i codziennego użytkowania. Są jak współrzędne GPS Twojego otworu garażowego, bez których nie trafisz do celu, czyli idealnie dopasowanej bramy.
Zacznijmy od najbardziej intuicyjnego, choć często mylonego pojęcia: światło przejazdu. Co to właściwie jest? To nie jest wymiar otworu w murze, który zmierzyłeś! Światło przejazdu to czysta, wolna przestrzeń dostępna dla samochodu (lub czegokolwiek, co wjeżdża do garażu) po całkowitym otwarciu bramy. To jest Twoja rzeczywista szerokość i wysokość "drzwi" garażu. Ta przestrzeń jest zawsze mniejsza (lub co najwyżej równa, w bardzo specyficznych przypadkach montażu) niż fizyczny wymiar otworu konstrukcyjnego ze względu na zainstalowaną ramę bramy, prowadnice, uszczelki czy inne elementy mechanizmu.
Dlaczego to takie ważne? Bo od światła przejazdu zależy, czy Twoje auto – z bagażnikiem dachowym, z przyczepą, a może tylko trochę szersze niż przeciętny sedan – wjedzie swobodnie do garażu. Na przykład, brama uchylna o nominalnej szerokości 2500 mm zamontowana w otworze 2500 mm, z uwagi na grubość ościeżnicy (która potrafi zabrać po 5-7,5 cm z każdej strony), może mieć rzeczywiste światło przejazdu na poziomie zaledwie 2350 mm. Brama segmentowa o tych samych nominalnych wymiarach, montowana za otworem, może zapewnić światło przejazdu niemal równe szerokości otworu konstrukcyjnego, np. 2490 mm (straty na uszczelkach). Różnica 10-15 cm w szerokości światła przejazdu to przepaść, gdy parkujesz dużego SUV-a w ciasnym miejscu.
Następnym kluczowym pojęciem jest nadproże. To jest wolna przestrzeń w pionie nad otworem garażowym – od górnej krawędzi otworu (czyli spodu nadproża konstrukcyjnego) do sufitu lub najbliższej przeszkody (belki, instalacji, itp.). Nadproże to królestwo mechanizmów bramowych. W przypadku bramy segmentowej to tutaj montuje się wał ze sprężynami skrętnymi i prowadnice poziome. System standardowy wymaga nadproża o wysokości zazwyczaj minimum 210 mm. Jeśli masz go mniej, np. 150 mm, musisz zastosować system nisko montowany (potrzebujący np. tylko 100-115 mm), a jeśli masz go bardzo mało, np. 80 mm, tradycyjna segmentowa brama po prostu nie wejdzie – wtedy z ratunkiem przychodzą bramy podsufitowe, zaprojektowane do pracy przy minimalnym nadprożu (np. od 8 cm), lub rolowane, których skrzynka nawojowa wymaga innego rodzaju przestrzeni nad otworem, ale jej wysokość (30-35 cm) też musi się tam zmieścić.
Zaniedbanie prawidłowego wymiarowania nadproża to proszenie się o kłopoty. Jeśli zmierzone nadproże jest mniejsze niż wymagane dla danego typu bramy i systemu, instalacja staje się niemożliwa bez przeróbek budowlanych (np. podnoszenia nadproża konstrukcyjnego, co jest poważną ingerencją w konstrukcję budynku) lub wyboru innego, często droższego lub mniej izolowanego typu bramy (np. zamiast segmentowej, trzeba wybrać podsufitową lub rolowaną). Wartość minimalnego nadproża jest specyficzna dla każdego typu bramy i każdego producenta, dlatego zawsze należy sprawdzać to w katalogach technicznych.
Ostatnim z tej trójki są węgarki. To są wolne przestrzenie po bokach otworu garażowego, mierzone od bocznej krawędzi otworu do ściany bocznej lub innej przeszkody (rury, słupa, grzejnika). Węgarki to miejsce montażu prowadnic pionowych, na których porusza się skrzydło bramy (zarówno segmentowej, uchylnej jak i rolowanej czy podsufitowej). W węgarkach często instaluje się też sprężyny naciągowe (przy bramach segmentowych), wał ze sprężynami skrętnymi (w specyficznych przypadkach montażu), a także kable, czujniki czy nawet sam napęd bramy.
Minimalna szerokość węgarka wymagana dla prawidłowego montażu również zależy od typu bramy i systemu prowadnic. Dla bramy segmentowej to zazwyczaj minimum 100 mm z każdej strony. Bramy uchylne, które montuje się na ościeżnicy mocowanej w otworze lub tuż za nim, mogą wymagać węgarka o szerokości około 60-80 mm (dla ramy i mocowania). Bramy rolowane i podsufitowe również potrzebują miejsca na prowadnice, zazwyczaj około 100-120 mm węgarka. Podobnie jak w przypadku nadproża, brak wystarczających węgarków może uniemożliwić montaż danego typu bramy lub wymusić zastosowanie specjalnych rozwiązań (np. prowadnic zewnętrznych, jeśli są dostępne), co generuje dodatkowe koszty. Czasem widuje się garaże, gdzie rura spustowa z rynny została umieszczona "za blisko" otworu, uniemożliwiając montaż bramy bez jej przesunięcia – klasyczny przykład problemu z węgarkiem.
Prawidłowe zmierzenie i zinterpretowanie wymiarów światła przejazdu (docelowego), nadproża (dostępnego) i węgarków (dostępnych) to fundament. Te trzy pojęcia tworzą trójkąt bermudzki wymiarowania bram garażowych – wejdź w niego nieprzygotowany, a przepadniesz w odmętach problemów. Znając i weryfikując te kluczowe parametry na podstawie zmierzonych wymiarów otworu i wymagań producenta, masz pewność, że wybrana brama Hörmann nie tylko będzie pasować, ale też będzie działać bezpiecznie i niezawodnie, zapewniając deklarowane światło przejazdu.