Tabela wymiarów bram garażowych WIŚNIOWSKI 2025
Decyzja o wyborze idealnej bramy garażowej WIŚNIOWSKI często zaczyna się od pytania o wymiary – to absolutna podstawa. Porównanie różnych opcji, które oferuje Tabela wymiarów bram garażowych WIŚNIOWSKI, pokazuje, że kluczem do sukcesu jest precyzyjne dopasowanie wymiarów bramy do otworu garażu. Zapomnijcie o zgadywaniu czy "na oko" – tutaj centymetry naprawdę mają znaczenie!

Analizując trendy rynkowe i dostępne konfiguracje, widzimy wyraźne preferencje co do popularnych wymiarów bram garażowych. Oczywiście, możliwości są ogromne, a rozwiązania szyte na miarę dostępne, ale warto przyjrzeć się, co najczęściej pojawia się w specyfikacjach technicznych. Poniższe dane ilustrują przykładowy rozkład często spotykanych szerokości i wysokości dla standardowych otworów, pomagając zrozumieć rynkowe realia przed zagłębieniem się w szczegóły oferty.
Szerokość (cm) | Wysokość (cm) | Przykładowa Częstość Występowania (%) |
---|---|---|
250 | 212.5 | 45 |
300 | 250 | 30 |
275 | 225 | 15 |
400 (podwójne) | 212.5 | 8 |
Niestandardowe | Niestandardowe | 2 |
Powyższe zestawienie to zaledwie rynkowa migawka, ale pokazuje, że choć unifikacja pewnych wymiarów jest obecna, równie często mamy do czynienia z subtelnymi różnicami, które wymagają indywidualnego podejścia. Kluczowe staje się więc zrozumienie nie tylko standardów, ale i tego, co producent faktycznie oferuje w swoim zakresie, zwłaszcza gdy mówimy o specjalistycznych rozwiązaniach, które często wykraczają poza "gotowce" dostępne od ręki. Każdy milimetr ma znaczenie przy doborze mechanizmów, prowadnic i zabezpieczeń.
Wymiary bram segmentowych WIŚNIOWSKI
Bramy segmentowe, ach, to jest dopiero temat rzeka! Ich popularność nie wzięła się znikąd – oferują komfort, świetną izolację i oszczędność miejsca przed garażem. Ale zacznijmy od początku, czyli od sedna: jakie rozmiary bram segmentowych są w ogóle dostępne, i co tak naprawdę decyduje o tym, co możemy zamontować w naszym otworze.
Zakres wymiarowy bram segmentowych jest imponująco szeroki, co czyni je niezwykle elastycznym rozwiązaniem dla praktycznie każdego rodzaju garażu, od standardowych jednostanowiskowych po obszerne obiekty dla kilku pojazdów. Standardowe szerokości potrafią zaczynać się już od około 200 cm, pnąc się w górę do ponad 500 czy nawet 600 cm w konfiguracjach dwuskrzydłowych, podczas gdy wysokości wahają się zazwyczaj od 200 cm do ponad 300 cm.
Jednak mówienie o "standardowych" wymiarach w kontekście tak zaawansowanego produktu to pewne uproszczenie. Prawdziwa siła tkwi w możliwościach personalizacji. Większość renomowanych producentów, w tym ten omawiany, oferuje bramy segmentowe produkowane na konkretny wymiar otworu, co pozwala na idealne dopasowanie, nawet gdy borykamy się z niestandardową architekturą budynku czy otworami o nietypowych proporcjach.
Taki system na miarę eliminuje konieczność kosztownych i czasochłonnych przeróbek budowlanych otworu, które byłyby nieuniknione przy próbie wpasowania gotowego, magazynowego produktu. Oczywiście, brama na wymiar ma swoją specyfikę – czas produkcji jest nieco dłuższy, a i cena może być delikatnie wyższa niż dla najbardziej popularnych, seryjnie produkowanych rozmiarów, ale w perspektywie braku problemów z montażem i idealnego dopasowania, to często inwestycja, która się zwraca.
Co ciekawe, sama konstrukcja panelu bramy segmentowej wpływa na percepcję jej "wymiaru". Panele, zazwyczaj o grubości 40 mm, czasem nawet do 60 mm dla wersji energooszczędnych, charakteryzują się określonym współczynnikiem przenikania ciepła (U), na przykład na poziomie 0,9 W/(m²K) czy nawet niżej dla najlepszych modeli. Ta grubość i struktura panelu to nie tylko izolacja termiczna, ale też sztywność i wytrzymałość całej konstrukcji, która musi być w stanie stabilnie pracować w otworze o określonej powierzchni.
Systemy podnoszenia bram segmentowych – sprężyny skrętne montowane nad bramą lub sprężyny naciągowe umieszczone na pionowych prowadnicach – również są precyzyjnie dobierane do konkretnych wymiarów i wagi bramy. Zbyt słabe sprężyny nie poradzą sobie z ciężarem dużego płata, a zbyt mocne utrudnią ręczną obsługę i mogą negatywnie wpływać na pracę napędu. Tutaj matematyka jest bezlitosna – producent musi wykonać kalkulacje na podstawie podanej szerokości i wysokości, aby dobrać odpowiednie siły.
Weźmy przykład z życia wzięty. Klient miał otwór garażowy o szerokości 385 cm i wysokości 237 cm. Standardowe rozmiary rynkowe to często 375x225 cm lub 400x250 cm. Próba wpasowania gotowej bramy oznaczałaby albo konieczność zmniejszania otworu (czas, kurz, koszty), albo godzenia się na zbyt duże luzy, które później trzeba maskować listwami maskującymi, tracąc estetykę i szczelność. Zamówienie bramy na dokładny wymiar 385x237 cm rozwiązało problem natychmiast, choć czas oczekiwania był o 2 tygodnie dłuższy.
Innym ważnym aspektem wymiarowym jest prześwit po otwarciu bramy. W przypadku bram segmentowych płat unosi się pionowo do góry i przesuwa pod sufitem garażu, pozostawiając praktycznie pełen prześwit otworu w jego szerokości. W wysokości prześwit jest ograniczony jedynie dolną krawędzią opuszczonego panelu, zazwyczaj znikomo – to jedna z głównych zalet tych bram, w przeciwieństwie np. do bram uchylnych, które po otwarciu "wjeżdżają" częściowo w światło otworu, zmniejszając użyteczną wysokość.
Producent dostarcza dokładną specyfikację wymiarową dla każdej wyprodukowanej bramy. Na dokumentacji technicznej znajdziemy nie tylko finalne wymiary światła przejścia (czyli te, które brama po otwarciu udostępnia), ale również całkowite wymiary zewnętrzne bramy, uwzględniające prowadnice i wał ze sprężynami. Jest to kluczowe podczas planowania instalacji, zwłaszcza w kontekście wymaganego miejsca montażowego.
Dostępność wariantów rozmiarowych idzie w parze z dostępnością różnych typów prowadzeń. Mamy standardowe prowadzenie (SPR), niskie prowadzenie (NPO/NPL) czy wysokie prowadzenie (WPR/WPO). Wybór konkretnego systemu prowadzenia zależy od wysokości nadproża i głębokości garażu, o czym szczegółowo powiemy później, ale warto już teraz zaznaczyć, że różne systemy prowadzeń mają różne wymagania dotyczące wymiarów, a co za tym idzie, wpływają na to, jaka brama w danym garażu może być zamontowana.
Przykładowo, brama segmentowa o szerokości 5 metrów i wysokości 2,5 metra będzie wymagała systemu prowadzeń o odpowiedniej wytrzymałości i sztywności. Waga takiego płata, wykonanego z solidnych paneli stalowych izolowanych pianką poliuretanową, jest znacząca. Wymaga to zastosowania wzmocnionych szyn prowadzących oraz odpowiedniej liczby i siły sprężyn, a często również napędu elektrycznego o większej mocy, co jest precyzyjnie określone w tabelach doboru producenta.
Zrozumienie specyfiki wymiarowej bram segmentowych jest pierwszym krokiem do sukcesu. To nie tylko szerokość i wysokość otworu, ale także parametry samego produktu, jego ciężar, grubość paneli, system prowadzenia i wreszcie, precyzja wykonania na wymiar. Wszystkie te elementy splatają się, tworząc kompletną charakterystykę wymiarową, która musi zostać uwzględniona od etapu projektowania garażu, aż po sam montaż.
W ofercie renomowanego producenta znajdziemy zazwyczaj dokładne karty produktowe dla poszczególnych typów bram segmentowych, gdzie wyszczególnione są minimalne i maksymalne dopuszczalne wymiary szerokości i wysokości, a także ograniczenia związane z ciężarem płata dla różnych systemów napędów i sprężyn. Ignorowanie tych limitów może prowadzić do nieprawidłowego działania bramy, a nawet jej uszkodzenia. Detal ma tutaj kluczowe znaczenie.
Wymiary bram uchylnych WIŚNIOWSKI
Przechodzimy teraz do klasyków gatunku – bram uchylnych. Być może wydają się nieco prostsze w swojej konstrukcji od segmentowych, ale i one mają swoje, często niedoceniane, niuanse wymiarowe. Bramy uchylne, w odróżnieniu od segmentowych, charakteryzują się jednolitą płaszczyzną płata, który przy otwieraniu odchyla się na zewnątrz, a następnie przesuwa pod sufitem garażu na poziomych prowadnicach.
Zakres dostępnych wymiarów dla bram uchylnych jest zazwyczaj nieco węższy niż dla bram segmentowych, szczególnie jeśli chodzi o bardzo duże szerokości. Standardowo spotykane szerokości mieszczą się w przedziale od około 200 cm do 300-400 cm, podczas gdy wysokości najczęściej wahają się od 200 cm do 250 cm. Produkowanie bardzo szerokich bram uchylnych jest technicznie trudniejsze ze względu na sztywność jednorodnego płata i siły działające na ramiona prowadzące.
Choć bramy uchylne bywają dostępne w pewnych typowych rozmiarach magazynowych, wielu producentów oferuje również możliwość wykonania bramy na indywidualny wymiar, podobnie jak ma to miejsce w przypadku bram segmentowych. Jest to oczywiście rozwiązanie preferowane, gdy standardowe wymiary nie pasują, zapewniając lepsze dopasowanie i szczelność.
Charakterystycznym elementem wymiarowym bram uchylnych, który odróżnia je od segmentowych, jest konieczność uwzględnienia łuku otwarcia przed garażem. Otwierający się płat "wychodzi" poza obrys ściany frontowej garażu, co oznacza, że potrzebne jest wolne miejsce przed wjazdem o długości równej mniej więcej 1/3 wysokości bramy. Przy bramie o wysokości 250 cm, oznacza to około 80-90 cm przestrzeni, wolnej od zaparkowanych samochodów czy innych przeszkód. Ignorowanie tego wymiaru jest błędem często popełnianym na etapie planowania!
Inną kwestią wymiarową jest prześwit po otwarciu bramy. Pamiętacie, jak brama segmentowa unosiła się niemal całkowicie nad głowę, dając pełen prześwit? W przypadku bramy uchylnej, płat, po otwarciu i zsunięciu pod sufit, znajduje się częściowo w świetle otworu, ograniczając dostępną wysokość przejścia o kilkanaście do kilkudziesięciu centymetrów, w zależności od konstrukcji i mechanizmów bramy. W praktyce, jeśli brama ma wysokość 250 cm, efektywny prześwit może wynosić około 220-230 cm.
Stosowane systemy prowadzeń w bramach uchylnych są z reguły prostsze niż w segmentowych. Opierają się na dźwigniach bocznych ze sprężynami, które równoważą ciężar płata. Dobór sprężyn i ramion jest ściśle powiązany z wymiarem (zwłaszcza szerokością i powierzchnią) oraz ciężarem bramy. Ponownie, tutaj producent dysponuje precyzyjnymi tabelami, które pozwalają dobrać odpowiednie komponenty do danego rozmiaru bramy.
Chociaż bramy uchylne postrzegane są czasem jako prostsze i tańsze, ich wymiary wcale nie są mniej krytyczne. Dokładność otworu jest równie ważna, a tolerancje błędu mniejsze ze względu na sztywny płat. Montaż w otworze, który nie jest idealnie prostokątny czy pionowy, jest znacznie trudniejszy i może prowadzić do zacinania się bramy lub nadmiernego zużycia elementów.
Pamiętam przypadek, gdy brama uchylna na standardowy wymiar 250x212.5 cm miała zostać zamontowana w garażu, gdzie wysokość otworu różniła się o 3 cm na przeciwległych krawędziach. Zamiast idealnego wpasowania, ekipa montażowa musiała użyć masywnych klinów i korygować mocowania, co wpłynęło na estetykę i stabilność instalacji. Gdyby zamówiono bramę na miarę lub przygotowano otwór precyzyjnie, problem by nie istniał.
Panele w bramach uchylnych są zazwyczaj wykonane z pojedynczej blachy stalowej, czasem ocieplonej. Ich grubość wpływa na sztywność konstrukcji. Im szersza brama, tym ważniejsza jest odpowiednia grubość blachy lub wzmocnienia konstrukcji, aby płat nie uginał się pod własnym ciężarem lub wpływem wiatru. To kolejny wymiarowy detal, który musi być wzięty pod uwagę przy produkcji.
Warto wspomnieć, że niektóre bramy uchylne posiadają opcję furtki serwisowej. Jest to wnęka drzwiowa wycięta w płacie bramy, pozwalająca na wejście do garażu bez otwierania całej bramy. Rozmiar i umiejscowienie takiej furtki również wpływa na konstrukcję i wymagania wymiarowe, wprowadzając dodatkowe wzmocnienia i potencjalnie ograniczając maksymalne możliwe wymiary całej bramy.
Choć bramy uchylne bywają kojarzone głównie z garażami w budynkach gospodarczych czy starszym budownictwem, wciąż znajdują zastosowanie, zwłaszcza tam, gdzie budżet jest ograniczony, a priorytetem jest prosta i sprawdzona konstrukcja. Klucz do zadowolenia tkwi jednak, podobnie jak w przypadku bram segmentowych, w precyzyjnym zmierzeniu otworu i zrozumieniu, jakie wymiary bramy, z uwzględnieniem mechaniki otwierania i wymaganego prześwitu, będą optymalne dla danego miejsca.
Dostępne rozmiary są determinowane możliwościami technologicznymi gięcia blach, spawania konstrukcji nośnej oraz wagą, którą muszą udźwignąć sprężyny i ramiona. Przykładowo, brama uchylna o szerokości 350 cm będzie wymagała zupełnie innych rozwiązań konstrukcyjnych niż brama o szerokości 250 cm. Producent oferuje precyzyjne wytyczne w zakresie limitów wymiarowych dla poszczególnych modeli bram uchylnych, które są integralną częścią Tabela wymiarów bram garażowych WIŚNIOWSKI, często zawartą w kartach technicznych produktów.
Jak prawidłowo zmierzyć otwór pod bramę garażową WIŚNIOWSKI
Prawidłowy pomiar otworu garażowego – brzmi banalnie, prawda? Otóż, moi drodzy, w tym "banalnym" procesie tkwi sedno późniejszych problemów z montażem, albo co gorsza, z prawidłowym działaniem bramy. Precyzja jest absolutnie kluczowa i wcale nie przesadzamy, mówiąc, że liczy się każdy milimetr.
Pierwszym krokiem jest zmierzenie szerokości otworu w świetle muru, czyli w najwęższym punkcie od wewnętrznej strony węgarków. To proste, prawda? Tylko że... mury rzadko bywają idealnie proste i pionowe. Dlatego szerokość należy zmierzyć w co najmniej trzech punktach: u dołu, w połowie wysokości i u góry otworu. Do dalszych kalkulacji przyjmujemy najmniejszy uzyskany wynik. Jeśli różnice są znaczne (powyżej 1-2 cm), warto rozważyć przygotowanie otworu lub zamówienie bramy na wymiar, uwzględniając te odchylenia.
Następnie mierzymy wysokość otworu, również w świetle muru, od poziomu posadzki do dolnej krawędzi nadproża. Ponownie, pomiar wykonujemy w co najmniej trzech punktach: po lewej stronie, w środku i po prawej stronie otworu. Przyjmujemy najmniejszy uzyskany wynik. Pamiętajcie, że poziom posadzki może być nierówny, więc warto zweryfikować jego poziom w okolicy otworu.
Teraz czas na kluczowe wymiary montażowe: nadproże (H) i węgarki (L i P). Nadproże to wysokość przestrzeni pomiędzy górną krawędzią otworu a sufitem lub najniżej położoną przeszkodą (np. rurami, belką konstrukcyjną). Węgarki to przestrzenie boczne po lewej (L) i prawej (P) stronie otworu, od bocznej krawędzi otworu do bocznej ściany garażu lub innej przeszkody. Te wymiary są krytyczne, ponieważ od nich zależy, jaki system prowadzenia i jaka brama mogą zostać zamontowane.
Minimalne wymagania dla nadproża i węgarków są ściśle określone przez producenta dla każdego typu bramy i każdego systemu prowadzenia. Przykładowo, brama segmentowa ze standardowym prowadzeniem może wymagać minimum 210 mm nadproża, podczas gdy ten sam model z niskim prowadzeniem może zadowolić się 100-120 mm. Podobnie z węgarkami – standardowe prowadzenie może wymagać 100 mm wolnej przestrzeni z każdej strony, ale już specjalne rozwiązania mogą potrzebować więcej lub mniej.
Mierzymy wysokość nadproża od górnej krawędzi otworu do spodu stropu lub przeszkody w co najmniej trzech punktach na całej szerokości. Przyjmujemy najmniejszą wartość. Analogicznie mierzymy szerokość węgarków: od bocznej krawędzi otworu do bocznej ściany lub przeszkody, w co najmniej dwóch punktach na wysokości otworu. Przyjmujemy najmniejszą wartość dla węgarka lewego i prawego.
Ważnym wymiarem jest również głębokość garażu (GT) – przestrzeń od wewnętrznej krawędzi otworu do tylnej ściany garażu. Brama segmentowa, aby mogła się w pełni otworzyć, potrzebuje przestrzeni równej wysokości otworu plus kilkadziesiąt centymetrów zapasu. Niewystarczająca głębokość uniemożliwi pełne zsunięcie płata pod sufitem. Producent podaje minimalną wymaganą głębokość dla każdego systemu prowadzenia i każdego wymiaru bramy.
Wszystkie pomiary powinny być wykonane taśmą mierniczą dobrej jakości, najlepiej metalową, która nie ulega łatwo rozciąganiu. Pomiary zaokrąglamy do pełnych milimetrów. Rysunek otworu garażowego z zaznaczonymi wymiarami: szerokość (S), wysokość (Hw), nadproże (H), węgarek lewy (L), węgarek prawy (P) i głębokość (GT) – to podstawa, którą powinniśmy przekazać sprzedawcy lub montażyście.
Warto zmierzyć otwór kilkukrotnie, a najlepiej, aby pomiary wykonały dwie różne osoby niezależnie od siebie, a następnie porównały wyniki. Rozbieżności mogą wskazywać na błędy w pomiarze lub nierówności otworu, które wymagają bliższej analizy. To prosta metoda, która minimalizuje ryzyko pomyłki, a jak mawia stare powiedzenie, "czym skorupka za młodu nasiąknie...", czyli precyzyjny pomiar na początku oszczędza problemów później.
Jeśli otwór jest krzywy, tynk jeszcze nie położony, a posadzka nie wylana, pomiary są traktowane jako wstępne. Ostateczne, wiążące pomiary powinny być wykonane po zakończeniu wszystkich prac wykończeniowych w garażu, które mogą wpływać na finalne wymiary otworu i przestrzeni montażowych. Wilgoć w murach też potrafi "cudów" dokonać z wymiarami!
Często pytacie: "czy mogę sam zmierzyć, czy musi to zrobić specjalista?". Oczywiście, pomiar można wykonać samodzielnie. Jednak, zwłaszcza przy skomplikowanych otworach, niestandardowych wymiarach lub ograniczonej przestrzeni montażowej, zlecenie pomiaru autoryzowanemu dealerowi producenta jest mądrym posunięciem. Specjalista nie tylko dokładnie zmierzy otwór, ale także oceni stan murów, równość posadzki, obecność przeszkód i doradzi optymalne rozwiązanie i system prowadzenia, co jest nieocenione.
Bramy segmentowe, choć wybaczają nieco więcej błędów w poziomie niż uchylne, wciąż wymagają precyzyjnych wymiarów. System prowadnic i wał ze sprężynami muszą być zamontowane w idealnie równoległych i prostopadłych płaszczyznach. Błędy wynikające ze złego pomiaru węgarków czy nadproża mogą sprawić, że brama będzie pracować z oporem, hałasować, a w skrajnych przypadkach wręcz klinować się podczas otwierania czy zamykania. Czasem oszczędność na pomiarze specjalisty okazuje się później bardzo droga.
Pamiętajcie, że Tabela wymiarów bram garażowych WIŚNIOWSKI i wszystkie te skomplikowane parametry, takie jak H, L, P, S, Hw, GT, mają jeden cel: zapewnić, że wybrana brama będzie działać sprawnie, cicho i bezpiecznie przez wiele lat. Traktujcie proces pomiaru z należytą powagą, a zaoszczędzicie sobie wielu nerwów i potencjalnych problemów w przyszłości. To jak z krawcem – chcesz, żeby garnitur leżał idealnie, prawda? Tak samo z bramą.
Wymagane miejsce montażowe dla bram WIŚNIOWSKI (nadproże, węgarki)
Skoro już wiemy, jak zmierzyć nadproże i węgarki, zagłębmy się w to, dlaczego te przestrzenie są absolutnie kluczowe dla prawidłowego montażu i funkcjonowania bramy, zwłaszcza tej renomowanej marki. Nie ma co ukrywać – brak odpowiedniego miejsca montażowego to jeden z najczęstszych problemów, z jakimi borykają się ekipy instalacyjne, a co gorsza, klienci.
Zacznijmy od nadproża (H). Jest to pionowa przestrzeń pomiędzy górną krawędzią otworu garażowego a sufitem. To tutaj, w przypadku bram segmentowych i niektórych uchylnych, montowany jest wał ze sprężynami skrętnymi oraz napęd elektryczny. W systemach z niskim nadprożem, sprężyny mogą być montowane z tyłu, na końcu poziomych prowadnic, ale nadal potrzebna jest określona minimalna wysokość do instalacji samych prowadnic i systemu mocującego.
Dla bram segmentowych ze standardowym prowadzeniem (SPR), typowe minimalne wymaganie dla nadproża wynosi około 210 mm, gdy brama jest sterowana ręcznie, i około 240 mm, gdy planujemy montaż napędu elektrycznego. Skąd ta różnica? Napęd również potrzebuje miejsca! Jest montowany nad wałem ze sprężynami lub obok niego. W przypadku bram o bardzo dużych wymiarach i ciężarze, wał ze sprężynami może być masywniejszy, co również wpływa na wymagania dla nadproża.
Co, jeśli mamy niskie nadproże? Na ratunek przychodzi system niskiego prowadzenia (NPO - ze sprężynami z tyłu, NPL - ze sprężynami z przodu na poziomych prowadnicach, nie mylić z nadprożem!). Minimalne wymaganie dla tego systemu to zazwyczaj od 100 mm do 120 mm. To ogromna różnica, która pozwala na montaż bramy segmentowej nawet w garażach z bardzo niskim stropem, co jest błogosławieństwem w starszych budynkach lub piwnicach. Cena? System niskiego prowadzenia bywa nieco droższy od standardowego ze względu na bardziej skomplikowany mechanizm sprężyn z tyłu prowadnic lub specyficzne wały z przodu, ale ratuje sytuację, gdy miejsca brak.
A co, gdy mamy bardzo wysoki garaż? Tutaj świetnie sprawdzają się systemy wysokiego prowadzenia (WPR - wał u góry, brama podnosi się prawie pod sufit, WPO - wał niżej, brama podnosi się wyżej w nadprożu). Wymagają one oczywiście odpowiednio dużego nadproża, znacznie większego niż standardowe, bo płat bramy przed poziomym odcinkiem prowadnic może pionowo poruszać się nawet przez kilka metrów. Minimalne nadproże może wynosić kilkaset milimetrów, ale pozwala to na pełne wykorzystanie kubatury wysokiego garażu, np. w celu zamontowania podnośnika samochodowego czy składowania wysokich przedmiotów. To elastyczność wymiarowa w pełnej krasie!
Teraz spójrzmy na węgarki (L i P). To pionowe przestrzenie po bokach otworu. Węgarki służą do zamontowania pionowych prowadnic bramy segmentowej oraz profili bocznych, do których przylega płat bramy. W przypadku bram uchylnych, w węgarkach montowane są boczne ramy i ramiona prowadzące.
Dla bram segmentowych, standardowe wymaganie to minimum 100 mm wolnej przestrzeni z każdej strony (Lewy węgarek L ≥ 100 mm, Prawy węgarek P ≥ 100 mm). Zapewnia to wystarczającą przestrzeń do bezpiecznego i stabilnego zamontowania pionowych prowadnic oraz umożliwia prawidłowe uszczelnienie boczne. Niestety, czasem w starszych garażach węgarki są węższe lub co gorsza, nierówne. Węższy węgarek poniżej wymaganego minimum oznacza problem – albo trzeba skuć część ściany (jeśli to możliwe konstrukcyjnie i sensowne), albo zastosować rozwiązanie niestandardowe, co bywa droższe i nie zawsze idealne estetycznie.
Co, jeśli w węgarku mamy przeszkodę? Na przykład rurę spustową, grzejnik, okno lub włącznik światła? Wszystkie te elementy muszą znajdować się poza obszarem wymaganym przez węgarki (L i P) oraz nadproże (H). Niejednokrotnie spotykaliśmy się z sytuacją, gdy planowano montaż bramy, a po pomiarach okazywało się, że trzeba przesuwać instalacje elektryczne lub hydrauliczne, co generowało dodatkowe koszty i opóźnienia. Agresywna optymalizacja przestrzeni przez budowlańców bez uwzględnienia potrzeb montażowych bram bywa, mówiąc delikatnie, problematyczna.
W bramach uchylnych wymagania dla węgarków bywają podobne lub nieco mniejsze, rzędu 80-100 mm. Są one potrzebne do osadzenia pionowych ram bocznych bramy. W przypadku bram uchylnych ramiona prowadzące wystają do boku, ale zazwyczaj w obrębie węgarka, choć w pewnym momencie otwierania mogą wymagać dodatkowej przestrzeni poza nim.
Równie ważna jest głębokość garażu (GT), o czym wspominaliśmy przy pomiarach, ale w kontekście wymagań montażowych nabiera nowego znaczenia. Minimalna wymagana głębokość to zazwyczaj wysokość otworu bramy (Hw) plus kilkadziesiąt centymetrów zapasu (np. Hw + 40 cm dla bramy segmentowej z napędem). Ta przestrzeń jest potrzebna, aby płat bramy mógł swobodnie przesunąć się w całości pod sufitem garażu. Jeśli garaż jest zbyt krótki, brama segmentowa nie będzie mogła otworzyć się do końca. Podobnie z bramą uchylną, która również "parkuje" pod sufitem.
W ofercie renomowanego producenta, takiego jak ten omawiany, znajdziecie bardzo szczegółowe karty techniczne i instrukcje montażu, które precyzują minimalne wymagania dla nadproża, węgarków i głębokości garażu dla każdego modelu i każdego systemu prowadzenia. Ignorowanie tych wymagań jest proszeniem się o kłopoty. To trochę jak próba włożenia stopy w za mały but – niby się da, ale jest niewygodnie, a na dłuższą metę po prostu boli i prowadzi do otarć.
Zastosowanie systemu prowadzenia wymagającego, dajmy na to, 210 mm nadproża w garażu, gdzie dostępne jest tylko 150 mm, jest po prostu niemożliwe bez przeróbek konstrukcyjnych, które często bywają kosztowne i nie zawsze możliwe do wykonania. Dlatego tak ważne jest dokładne zmierzenie tych przestrzeni PRZED zamówieniem bramy i konsultacja z doradcą technicznym producenta lub dealera.
Pamiętajcie, że wymiary montażowe muszą być wolne od wszelkich przeszkód! Kable, rury, kanały wentylacyjne, belki konstrukcyjne – wszystko to zmniejsza dostępną przestrzeń. Mierzymy do najniżej wysuniętego lub najbardziej wystającego elementu. Czasami 5 cm rura instalacyjna może zniweczyć plany montażu bramy segmentowej ze standardowym prowadzeniem, zmuszając do wyboru droższego systemu niskiego nadproża lub do kucia i przesuwania instalacji.
Eksperci zawsze powtarzają: lepiej mieć "za dużo" miejsca montażowego niż "za mało". Nadprogramowe centymetry w nadprożu czy węgarkach nie szkodzą, a wręcz ułatwiają montaż i konserwację. Brakujące milimetry to potencjalne problemy z kolizją prowadnic z murem, brakiem miejsca na wał ze sprężynami, niemożnością zamontowania napędu czy po prostu krzywym zamocowaniem bramy. Nasi koledzy z ekipy montażowej potrafią z blednąc na wspomnienie montaży, gdzie musieli centymetr po centymetrze korygować instalację w garażu, który "tylko trochę" nie spełniał wymagań minimalnych.
Znajomość tych wymagań, zawartych w technicznej Tabela wymiarów bram garażowych WIŚNIOWSKI dostępnej u producenta, jest tak samo ważna jak znajomość wymiarów samego otworu. Tylko kompleksowe podejście, uwzględniające wymiary światła wjazdu i wymagane przestrzenie montażowe, pozwoli na bezproblemowy dobór, zamówienie i instalację bramy, która będzie służyła latami bez żadnych problemów.
- Nadproże (H): Minimalna wymagana wysokość nad otworem, niezbędna do montażu wału ze sprężynami i napędu. Wymagania różnią się w zależności od systemu prowadzenia (standardowe, niskie, wysokie) i typu bramy.
- Węgarki (L i P): Minimalna wymagana szerokość przestrzeni po bokach otworu, niezbędna do montażu pionowych prowadnic. Standardowo 100 mm dla bram segmentowych, ok. 80-100 mm dla uchylnych. Muszą być wolne od przeszkód.
- Głębokość Garażu (GT): Minimalna wymagana przestrzeń od otworu do tylnej ściany, niezbędna do pełnego wsunięcia płata bramy pod sufit. Zależy od wysokości bramy i systemu prowadzenia.